Elektroniczne etykiety cenowe - jakie są korzyści z wdrożenia?

Elektroniczne etykiety cenowe - jakie są korzyści z wdrożenia?
11 maja 2021

Elektroniczne etykiety cenowe

Jednym z warunków efektywnej sprzedaży produktów, szczególnie w sklepach wielkopowierzchniowych, jest jasna i przejrzysta informacja o cenach. Brak tej wiedzy często powstrzymuje klienta przed wrzuceniem artykułu do koszyka w obawie, że znacznie za niego przepłaci. Aby zapewnić konsumentowi taką informację, dotychczas stosowano papierowe etykiety cenowe umieszczane na półkach z asortymentem. Obecnie powoli wypierają je elektroniczne cenówki.

Tradycyjne etykiety sklepowe mają postać kartonika, na którym ręcznie lub za pomocą drukarki pracownik nanosi cenę, często uzupełnioną kodem kreskowym. Takie rozwiązanie jest jednorazowe i przy każdej, nawet groszowej zmianie ceny, wymaga przygotowania nowego kartonika z wydrukiem. Etykiety elektroniczne są niewielkimi urządzeniami, które przypominają grubszą kartę lub bardzo płaskie pudełko. Są wyposażone w wyświetlacz, na którym automatycznie jest ustawiana właściwa cena wraz z informacją o rodzaju produktu.

Wdrożenie tego nowoczesnego rozwiązania niesie za sobą wiele korzyści, zarówno dla pracodawcy, jak i dla jego pracowników. Zyskują też na nim klienci, którzy otrzymują gwarancję, że cena na etykiecie jest identyczna z tą na opakowaniu produktu.

Ceny w supermarkecie

Szybka i łatwa zmiana cen produktów

Jedną z najważniejszych zalet, jaką wyróżniają się elektroniczne etykiety sklepowe, jest znaczna oszczędność czasu i pracy wykonywanej dotychczas przy zmianie cen. W hipermarketach wielobranżowych i budowlanych ilość oferowanych produktów jest liczona w setkach tysięcy. Nietrudno wyobrazić sobie problem, gdy w następstwie promocji lub przeceny trzeba zmienić etykiety przy np. 10% z nich.

W przypadku etykiet elektronicznych zmiana ceny następuje w kilka minut. Można to zrobić zarówno w przypadku pojedynczych produktów, jak i całej ich grupy. Proces odbywa się zdalnie, a do jego przeprowadzenia wystarczy odpowiedni program i kilka kliknięć myszką. Jednocześnie możliwość skorelowania oprogramowania z elektronicznymi wagami sklepowymi sprawia, że również w ich pamięci następuje aktualizacja ceny produktu.

Możliwość natychmiastowej korekty cen

Jednym z problemów, z jakim często zmagają się pracownicy sklepów wielkopowierzchniowych, jest niezgodność cen rzeczywistych z tymi umieszczanymi np. w gazetkach reklamowych. Omyłkowe wprowadzenie ceny może się zdarzyć, kiedy pracownik musi dodać wiele takich informacji do komputera. Do pomyłek dochodzi również, kiedy Klient po sprawdzeniu paragonu zgłasza reklamację.

Błędne wprowadzanie cen zdarza się w wielu sytuacjach. Niekiedy wynika np. z okolicznościowej jednorazowej obniżki, której pracownik nie uwzględnił podczas etykietowania. Elektroniczne etykiety cenowe stwarzają możliwość dokonania natychmiastowej korekty wpisanej informacji we wszystkich miejscach, w których jest ona wyświetlana.

Etykiety elektroniczne

Atrakcyjny wygląd etykiet cenowych

Dostęp do informacji i możliwość szybkiej zmiany czy wprowadzania nowych cen nie są jedynymi atutami etykiet elektronicznych. Uwagę przyciąga do nich również atrakcyjny wygląd, który wynika nie tylko z wytrzymałych, starannie dobranych materiałów, ale też z kompozycji graficznej i kolorystyki. Papierowe etykiety sklepowe są nietrwałe i podatne na zniszczenie. Szczególnie w dużych sklepach samoobsługowych, w których klienci podchodzą do półek i dotykają wszystkiego, co znajduje się w ich zasięgu, cenówki sklepowe z papieru są brudzone, gniecione, a często też przypadkowo strącane.

Brudna, wytarta i pognieciona etykieta nie tylko nie zapewnia rzetelnej informacji, ale może też zniechęcać do zakupu, negatywnie wpływając na estetykę środowiska sprzedaży. Pod tym względem elektroniczne etykiety sklepowe mają zdecydowaną przewagę. Wykonane z tworzyw sztucznych są trwałe, efektowne i łatwo je utrzymać w czystości. Papier elektroniczny można pokryć nadrukiem w kolorach, umieszczając na nim również grafikę. W efekcie klient, który np. nie zna języka polskiego, widzi produkt wraz z jego ceną. Ponadto etykiety elektroniczne mają też nowoczesny wygląd, który korzystnie wpływa na tworzenie wizerunku firmy lub jej marki.

Możliwość efektownego oznaczania promocji

Podstawowym ograniczeniem, jakie stwarzają papierowe etykiety sklepowe, jest możliwość ich drukowania tylko w jednym kolorze. Urozmaicenie można uzyskać, wykonując nadruk na papierze z dodatkowym elementem graficznym. Pomimo to, wszystkie cenówki w sklepie są jednakowe. Elektroniczne etykiety sklepowe stwarzają od tym względem więcej możliwości. Do dyspozycji są trzy kolory: czarny, biały i czerwony, które można wykorzystywać w różnych kombinacjach.

Urozmaicona kolorystyka to doskonały sposób na zaznaczenie produktów w cenach obniżonych, promocyjnych lub objętych np. kartą stałego klienta. Etykiety mogą mieć np. czerwone tło z białymi napisami lub białe z napisami w dwóch kolorach. Pozwala to wyróżniać konkretny asortyment, zachęcając do jego zakupu lub ułatwiając odnalezienie wśród tysięcy innych produktów.

Elektroniczne etykiety sklepowe - oznaczanie promocji

Oszczędność czasu pracy pracowników

Poza pracodawcą i klientami sklepu na wprowadzeniu elektronicznych etykiet zyskują też pracownicy. To oni są przecież odpowiedzialni za kontrolowanie poprawności cen na półkach z produktami. Oni również muszą te ceny aktualizować, ręcznie lub drukując specjalne etykiety na manualnych drukarkach. Obecnie już tylko w nielicznych małych osiedlowych sklepikach pracownik korzysta z flamastra i papieru.

Jednak pomimo dostępu do nowoczesnych urządzeń drukujących, aktualizacja cen setek produktów w sklepie wymaga czasu. Aby tego dokonać, niektórzy pracownicy musieli pozostawać na noc lub pracować w nadgodzinach. Czas przeznaczony na ręczne drukowanie nowych cenówek z pewnością można uznać za bezproduktywny i stracony. Etykiety elektroniczne sprawiają, że aktualna cena pojawia się na nich po jednym kliknięciu myszki. Natomiast pracownik może się zająć bardziej celowymi i przydatnymi pracami.

Elektroniczne etykiety cenowe w supermarkecie

Mniej zużytego papieru

Jednym z trendów ostatnich lat jest ekologia oraz wiązane z nią oszczędzanie materiałów i energii. Pod tym względem etykiety elektroniczne doskonale wpisują się w warunki nowoczesnej i świadomej sprzedaży w zgodzie ze środowiskiem naturalnym. Eliminują bowiem potrzebę wykorzystania dużych ilości papieru. Papier elektroniczny stosowany w takich etykietach jest znacznie bardziej wydajny, gdyż wykorzystuje się go wielokrotnie. Natomiast tradycyjne etykiety cenowe przy każdej najmniejszej zmianie ceny muszą być drukowane na nowym papierze.

Zarówno w sklepach, w których personel korzysta z gotowych etykiet zamawianych w drukarni i wpisuje na nich ceny ręcznie, jak i tam, gdzie cenówki drukuje się bezpośrednio w sklepie, zużycie papieru jest bardzo duże. W sklepach wielkopowierzchniowych przy setkach tysięcy produktów każdy wymaga oddzielnego kartonika czy wydruku – również przy zmianie ceny. Oszczędność i proekologiczny charakter elektronicznych etykiet sklepowych odnoszą się też do zużycia energii. Nowoczesne urządzenia działają na baterie i wymagają jej bardzo mało, podczas gdy sklepowa drukarka pracuje przy większym poborze mocy.

Papierowe ceny w supermarkecie

Jak często należy wymieniać baterie w elektronicznych etykietach cenowych?

Podstawę budowy typowej etykiety cenowej stanowi papier elektroniczny. Nie jest to papier w typowej formie, choć wizualnie bardzo go przypomina. Tworzy go specjalna zawiesina czarnych i białych mikrocząsteczek z przeciwnymi ładunkami elektrycznymi. Przyłożenie do nich odpowiednich impulsów sprawia, że konkretne czarne lub białe kroki unoszą się ku górze, tworząc czarno-biały obraz lub napis. W przypadku wyświetlaczy trzykolorowych ich działanie jest nieco bardziej skomplikowane.

Powyższy sposób działania sprawia, że energia jest wykorzystywana przez etykiety elektroniczne jedynie do zmiany ceny. Po jej wprowadzeniu obraz utrwala się i energia nie jest już potrzebna. Dlatego przeciętna bateria może pracować w takiej etykiecie nawet przez 10 lat przy założeniu, że zmiana ceny będzie wykonywana trzy razy dziennie. Po 10 latach baterię trzeba wymienić na nową.

Elektroniczne etykiety sklepowe z pewnością niosą za sobą wiele korzyści, dzięki którym warto rozważyć ich wdrożenie w sklepie. Im jest on większy i więcej oferuje produktów, tym postawienie na to nowoczesne rozwiązanie staje się bardziej opłacalne.