System kolejkowy w placówkach medycznych a satysfakcja obsługi

System kolejkowy w placówkach medycznych a satysfakcja obsługi
6 kwietnia 2021

Nie od dziś mają miejsce sytuacje, że kolejki oczekujących na wizytę pacjentów są zbyt długie, a czas oczekiwania potrafi zrujnować, nawet najbardziej precyzyjnie zaplanowany dzień. Aby temu zaradzić i usprawnić obsługę pacjentów w przychodniach, wykorzystywane są tzw. systemy kolejkowe, które poprawiają płynność przechodzenia w kolejce i tym samym rozładowuje nerwową atmosferę w poczekalniach. Czym wyróżnia się system od Dasoft? Jak działa urządzenie Qmedia i Feedback?

Szczególnie w obecnym czasie, gdy z powodu pandemii Covid-19, zaleca się wizyty zdalne, system może pomóc w rozładowaniu tłoku w poczekalni, a tym samym przyczynić się do zachowania dystansu społecznego. Bez systemu kolejkowego każda przychodnia, wcześniej czy później, by się “zakorkowała”, łamiąc wspomniany dystans społeczny, który jest niezbędny.

Co to jest system kolejkowy?

Nowoczesne systemy kolejkowe są coraz bardziej znanym rozwiązaniem, które polegają na zarządzaniu przepływem osób w miejscach o zwiększonej liczbie oczekujących, czyli np. w urzędach, szpitalach, aptekach, sklepach czy bankach. Kiedyś, poczekalnie się zapełniały, znacznie utrudniając pracę zarówno personelu medycznego, jak i rejestracji czy działu administracyjnego. Teraz nie stanowi to już znacznego problemu, a dzięki zintegrowanym i scentralizowanym systemom kolejkowym, ruch w przychodniach jest bardziej płynny, wręcz “naturalny”.

Pierwsze systemy kolejkowe zaczęto montować w urzędach, na poczcie czy w bankach. Obecnie montuje się je niemal wszędzie, gdzie w jednym miejscu przebywa naraz wiele osób, które czekają na swoją kolej do pomyślnego załatwienia sprawy.  W ofercie Dasoft znajdują się dwa rozwiązania tego typu, czyli system QSET oraz Qweb. Jest każdy dostępny QPortal – który daje możliwość zarządzania w tzw. chmurze. Gromadzi w niej wszystkie dane zbierane w czasie rzeczywistym właśnie z systemu zarządzania kolejkowego.

Co ciekawe, system kolejkowy od Dasoft, może pełnić rolę punktu informacji. Dodatkowo płatne urządzenie Qmedia pozwala na:

  • tworzenie rozkładu graficznego
  • dodawanie lub usuwanie treści na temat placówki czy układu budynku
  • wyświetlanie reklam
  • tworzenie list odtwarzania
  • zarządzanie całą zawartością wyświetlaną na ekranie.

System kolejkowy od Dasoft – jak to działa?

Bez względu na wybraną opcję (QSET czy Qweb), jest to systemem zarządzania oczekujących na sprawną obsługę pacjentów, wykorzystywanym m.in. w placówkach medycznych takich, jak gabinety lekarskie czy izby przyjęć na oddziałach szpitalnych. Systemy usprawnia pracę przy rejestracji pacjentów, a także harmonizuje ich przepływ w ośrodkach publicznej i prywatnej służby zdrowia. Jednocześnie system ten zapewnia bardzo wysoki komfort pracy personelu medycznego, który obsługuje pacjentów na “pierwszej linii frontu”, od rejestracji począwszy na wydawaniu e-recept i umawianiu kolejnych wizyt kończąc.

System QSET / QWEB – dlaczego warto spróbować?

System kolejkowy od Dasoft opracowano na bazie nowoczesnych technologii, przeprowadzając gruntowną analizę potrzeb wszystkich potencjalnych klientów. Konsultacje na szeroką skalę w placówkach opieki medycznej pozwoliły wypracować rozwiązania, które są już dziś standardem w sprawnej, niemal rutynowej obsłudze pacjentów. Co więcej, na bieżąco można śledzić opinie pacjentów po wizycie, dzięki unikalnej funkcji urządzenia Feedback.

Co daje system kolejkowy poszczególnym instancjom w strukturze działania placówek medycznych?

Najważniejszy w placówkach medycznych jest - rzecz jasna - pacjent. Dzięki omawianemu systemowi kolejkowemu, każdy pacjent cieszyć się może większym bezpieczeństwem diagnostyki lekarskiej. Za pomocą takich narzędzi, jak zdalne umawianie wizyty (Qweb), sms czy e-mail, można potwierdzać, przesuwać w czasie, bądź rezygnować z wizyty. Niweluje to “puste godziny” w ciągu dnia pracy lekarza. A co za tym idzie, daje miejsce innym, czekającym na wizytę pacjentom, a także porządkuje osobowy przepływ ruchu w przychodniach.

W obszarze rejestracji, wyraźnie usprawnia pracę na wszystkich poziomach, udostępniając wszelkie dostępne informacje z danego dnia bieżącego. System pozwala zweryfikować pacjentów oczekujących, czy także obsługiwać wizyty, które są niepotwierdzone bądź odwołane. Wszystko to poprawia komunikację personelu placówki medycznej z pacjentem, także dzięki automatycznej funkcji odwoływania, potwierdzania lub przesuwania wizyt w czasie.

Dla lekarzy, system czy platforma od Dasoft przynosi same korzyści. Pozwala lepiej zarządzać czasem pracy, weryfikować przyjęte osoby, przyjąć nagłego pacjenta, a także rozliczać własny czas pracy. Dzięki możliwej integracji systemu (rozwiązanie pudełkowe lub webowe), lekarz ma wgląd do dużo większej liczby danych na temat pacjenta. Dodatkowo, zarządca placówki medycznej ma możliwość sprawdzania np. ilu jest w danym dniu spodziewanych pacjentów.

Do ciekawych funkcji systemu kolejkowego od Dasoft można zaliczyć m.in.:

  • poprawianie wydajności pracy rejestracji w izbie przyjęć
  • wskazanie punktów podań leków czy punkty pobrań materiałów biologicznych do analizy laboratoryjnej dzięki funkcji Qmedia
  • prezentacja statystyk porównawczych w systemie Feedback
  • rozliczanie pracy personelu oraz personelu ściśle medycznego w QSET/Qweb.

Wszystko to razem wzięte, pozwala nie tylko zaoszczędzić mnóstwo czasu i energii, ale nawet obniżyć całościowe koszty pracy placówki, w tym rachunki za energię elektryczną. A to dzięki scentralizowaniu pracy poszczególnych elementów systemu kolejkowego.

Nowe technologie w placówce medycznej

System kolejkowy na pewno unowocześnia wizualnie placówkę, podnosząc jej prestiż w oczach pacjentów, co przynosi dodatkowe profity marketingowe i PR-owe. Z pewnością, wdrażanie systemów kolejkowych, bardzo podniesie komfort pracy personelu, jak i pozwoli zaoszczędzić pacjentom nerwów w niecierpliwym oczekiwaniu na lekarza. To bardzo ważne dziś, gdy wizyty stacjonarne poleca się odbywać jedynie w pilnych przypadkach.

I choć nadal kolejki się tworzą, są one znacznie krótsze niż w czasach sprzed opracowania takich systemów. I co ważne – zyskują na nich wszyscy. Niezależnie od pełnionej funkcji w placówce medycznej. Stale rozwijane i udoskonalane systemy kolejkowe są niezbędne w każdej jednostce medycznej, w gabinecie prywatnym czy w szpitalu państwowym.