Digital Signage - czym jest i jakie ma możliwości?

Digital Signage - czym jest i jakie ma możliwości?
27 maja 2021

Digital Signage

Digital Signage to innowacyjne rozwiązanie pozwalające na cyfrową dystrybucję treści na zasadzie zdalnego zarządzania wyświetlaczami. W lekkim uproszczeniu można je porównać do prywatnego kanału telewizyjnego, za pośrednictwem którego content multimedialny kierowany jest do określonych grup odbiorców. Digital Signage to futurystyczna wersja tradycyjnych nośników – plakatów, billboardów oraz bannerów – dostępna w obecnych czasach.

System Digital Signage - zasada działania

Digital signage to zestaw profesjonalnych narzędzi służących zarządzaniu treściami. Ten system jest znacznie bardziej angażujący dla odbiorców – zwłaszcza w wersji interaktywnej. Jak t działa i z czego się składa? Digital Signage można podzielić na części w ten sposób:

  • Ekran

Najczęściej wykorzystuje się monitory LED lub OLED jako ekrany. Digital Signage może działać z jednym monitorem lub z całą ścianą zbudowaną z monitorów – nie ma limitu w tej kwestii. Na ekranach wyświetlane są zaplanowane treści, ale z racji tego, że system jest zarządzany zdalnie – materiały audiowizualne można zmienić w dowolnej chwili (co przydaje się w sytuacjach awaryjnych).

  • Software do zarządzania treścią

W cyfrowym świecie nic nie może sprawnie funkcjonować bez odpowiedniego oprogramowania – Digital Signage nie jest wyjątkiem. W zależności od potrzeb, oprogramowanie może być mniej lub bardziej rozbudowane – to zależy m. in. od tego iloma ekranami zarządzamy i w ilu lokalizacjach się znajdują. W praktyce oznacza to, że można – jeśli ma się software z wysokiej półki – zarządzać wyświetlaniem treści w różnych krajach i językach. Wszystko z jednego centrum dowodzenia.

  • Oprogramowanie monitorujące stan urządzeń

Mając na uwadze fakt, że zarządzanie treścią w Digital Signage odbywa się zdalnie za pomocą centralnej jednostki, dobrze jest wiedzieć czy wszystkie sprzęty pracują prawidłowo. Do tego służy system monitorowania urządzeń – łatwo i szybko namierza awarie, co pozwala błyskawicznie reagować. Dzięki monitorowaniu możliwe jest obniżenie kosztów – nie trzeba zatrudniać sztabu ludzi, którzy sprawdzają czy sprzęty działają poprawnie.

  • Programy analityczne

Jak w każdej kampanii, również w systemie Digital Signage przydatne są analizy i raporty dostarczające danych odnośnie skuteczności treści. Dzięki tym informacjom można dostosowywać content i uzyskiwać lepsze wyniki. Komunikacja (w tym marketingowa) nie ma żadnego sensu, jeżeli nie jest atrakcyjna dla odbiorców. Bez analityki i raportów trudno weryfikować skuteczność treści, którymi zarządza się zdalnie. Dlatego te zadania są po stronie zaawansowanych algorytmów.

  • Treści

Nie można zapomnieć o samych treściach, które są prezentowane na ekranach. Jakie treści można komunikować za pomocą Digital Signage? Każde, włącznie z interaktywnymi – chyba każdy wie, jak wyglądają ‘kioski’ do zamawiania jedzenia w znanych sieciowych restauracjach. A to nie jest szczyt możliwości Digital Signage.

Digital Signage – funkcjonalności

Z całą pewnością Digital Signage kojarzone jest z wyświetlaniem reklam na ekranach, ale funkcjonalność tego systemu jest o wiele większa. Przede wszystkim należy podkreślić, że nie ma żadnego limitu treści, jakie mogą być komunikowane za pomocą Digital Signage. Co istotne – treści mogą być inne na każdym ekranie, mogą być zsynchronizowane albo prezentować dzielony materiał na całym kompleksie. Innymi słowy – przez określoną część czasu content może być niezależny na wszystkich ekranach stanowiących ścianę, by w jednej chwili służyć jak ‘jeden monitor’ dla jednej treści.

Dzięki temu zróżnicowaniu funkcji Digital Signage jest rewolucyjnym medium, które znacząco lepiej angażuje odbiorców. Jeszcze większy wskaźnik zaangażowania wykazują systemy interaktywne z ekranami dotykowymi. Dzięki możliwościom dostosowania treści, Digital Signage może jednocześnie budować świadomość marki i pełnić rolę bezpośrednio sprzedażową, dopasowaną do grupy docelowej. W tej kwestii należy wspomnieć o funkcji analizowania oglądalności i klikalności oraz raportowania wyników – to dzięki nim można uzyskać tak dobre wyniki dopasowania do użytkowników.

Digital Signage - atrakcyjna alternatywa dla billboardów i plakatów reklamowych

Billboardy i plakaty to jedne z najstarszych form nośników reklamowych. Nadal są skuteczne jeśli chodzi o nienachalne budowanie świadomości marek, ale nie są w ogóle angażujące. Ponadto, prezentują jedynie statyczne obrazy. W przypadku Digital Signage możemy mówić o tym systemie jako godnym następcy tradycyjnych nośników przekazu. Treści, które można komunikować za pośrednictwem Digital Signage, mogą być dowolne – statyczne, dynamiczne, interaktywne lub stanowić fuzję wszystkich naraz.

Zastosowania systemu Digital Signage

Gdzie można stosować systemy Digital Signage? Najlepiej tam, gdzie jest duży ruch – to gwarantuje ich skuteczność przekazu. Dodatkowym czynnikiem wzmacniającym komunikację, jest interaktywność i możliwość niezwłocznego, zdalnego aktualizowania treści. Dlatego systemy Digital Signage najczęściej można spotkać w restauracjach (interaktywne menu), przystankach autobusowych (zautomatyzowane rozkłady jazdy) w sklepach stacjonarnych i galeriach handlowych (informacje o produktach, promocjach, sklepach oraz jako wyszukiwarki lokacji). Digital Signage to medium na miarę XXI wieku.