Digital Signage – czym jest i jakie ma możliwości?

Ekrany systemu Digital Signage

Digital Signage to innowacyjne rozwiązanie pozwalające na cyfrową dystrybucję treści na zasadzie zdalnego zarządzania wyświetlaczami. W lekkim uproszczeniu można je porównać do prywatnego kanału telewizyjnego, za pośrednictwem którego content multimedialny kierowany jest do określonych grup odbiorców. Digital Signage to futurystyczna wersja tradycyjnych nośników – plakatów, billboardów oraz bannerów – dostępna w obecnych czasach.

System Digital Signage – zasada działania

Digital signage to zestaw profesjonalnych narzędzi służących zarządzaniu treściami. Ten system jest znacznie bardziej angażujący dla odbiorców – zwłaszcza w wersji interaktywnej. Jak t działa i z czego się składa? Digital Signage można podzielić na części w ten sposób:

  • Ekran

Najczęściej wykorzystuje się monitory LED lub OLED jako ekrany. Digital Signage może działać z jednym monitorem lub z całą ścianą zbudowaną z monitorów – nie ma limitu w tej kwestii. Na ekranach wyświetlane są zaplanowane treści, ale z racji tego, że system jest zarządzany zdalnie – materiały audiowizualne można zmienić w dowolnej chwili (co przydaje się w sytuacjach awaryjnych).

  • Software do zarządzania treścią

W cyfrowym świecie nic nie może sprawnie funkcjonować bez odpowiedniego oprogramowania – Digital Signage nie jest wyjątkiem. W zależności od potrzeb, oprogramowanie może być mniej lub bardziej rozbudowane – to zależy m. in. od tego iloma ekranami zarządzamy i w ilu lokalizacjach się znajdują. W praktyce oznacza to, że można – jeśli ma się software z wysokiej półki – zarządzać wyświetlaniem treści w różnych krajach i językach. Wszystko z jednego centrum dowodzenia.

  • Oprogramowanie monitorujące stan urządzeń

Mając na uwadze fakt, że zarządzanie treścią w Digital Signage odbywa się zdalnie za pomocą centralnej jednostki, dobrze jest wiedzieć czy wszystkie sprzęty pracują prawidłowo. Do tego służy system monitorowania urządzeń – łatwo i szybko namierza awarie, co pozwala błyskawicznie reagować. Dzięki monitorowaniu możliwe jest obniżenie kosztów – nie trzeba zatrudniać sztabu ludzi, którzy sprawdzają czy sprzęty działają poprawnie.

  • Programy analityczne

Jak w każdej kampanii, również w systemie Digital Signage przydatne są analizy i raporty dostarczające danych odnośnie skuteczności treści. Dzięki tym informacjom można dostosowywać content i uzyskiwać lepsze wyniki. Komunikacja (w tym marketingowa) nie ma żadnego sensu, jeżeli nie jest atrakcyjna dla odbiorców. Bez analityki i raportów trudno weryfikować skuteczność treści, którymi zarządza się zdalnie. Dlatego te zadania są po stronie zaawansowanych algorytmów.

  • Treści

Nie można zapomnieć o samych treściach, które są prezentowane na ekranach. Jakie treści można komunikować za pomocą Digital Signage? Każde, włącznie z interaktywnymi – chyba każdy wie, jak wyglądają ‘kioski’ do zamawiania jedzenia w znanych sieciowych restauracjach. A to nie jest szczyt możliwości Digital Signage.

Digital Signage – funkcjonalności

Z całą pewnością Digital Signage kojarzone jest z wyświetlaniem reklam na ekranach, ale funkcjonalność tego systemu jest o wiele większa. Przede wszystkim należy podkreślić, że nie ma żadnego limitu treści, jakie mogą być komunikowane za pomocą Digital Signage. Co istotne – treści mogą być inne na każdym ekranie, mogą być zsynchronizowane albo prezentować dzielony materiał na całym kompleksie. Innymi słowy – przez określoną część czasu content może być niezależny na wszystkich ekranach stanowiących ścianę, by w jednej chwili służyć jak ‘jeden monitor’ dla jednej treści.

Dzięki temu zróżnicowaniu funkcji Digital Signage jest rewolucyjnym medium, które znacząco lepiej angażuje odbiorców. Jeszcze większy wskaźnik zaangażowania wykazują systemy interaktywne z ekranami dotykowymi. Dzięki możliwościom dostosowania treści, Digital Signage może jednocześnie budować świadomość marki i pełnić rolę bezpośrednio sprzedażową, dopasowaną do grupy docelowej. W tej kwestii należy wspomnieć o funkcji analizowania oglądalności i klikalności oraz raportowania wyników – to dzięki nim można uzyskać tak dobre wyniki dopasowania do użytkowników.

Digital Signage – atrakcyjna alternatywa dla billboardów i plakatów reklamowych

Billboardy i plakaty to jedne z najstarszych form nośników reklamowych. Nadal są skuteczne jeśli chodzi o nienachalne budowanie świadomości marek, ale nie są w ogóle angażujące. Ponadto, prezentują jedynie statyczne obrazy. W przypadku Digital Signage możemy mówić o tym systemie jako godnym następcy tradycyjnych nośników przekazu. Treści, które można komunikować za pośrednictwem Digital Signage, mogą być dowolne – statyczne, dynamiczne, interaktywne lub stanowić fuzję wszystkich naraz.

Zastosowania systemu Digital Signage

Gdzie można stosować systemy Digital Signage? Najlepiej tam, gdzie jest duży ruch – to gwarantuje ich skuteczność przekazu. Dodatkowym czynnikiem wzmacniającym komunikację, jest interaktywność i możliwość niezwłocznego, zdalnego aktualizowania treści. Dlatego systemy Digital Signage najczęściej można spotkać w restauracjach (interaktywne menu), przystankach autobusowych (zautomatyzowane rozkłady jazdy) w sklepach stacjonarnych i galeriach handlowych (informacje o produktach, promocjach, sklepach oraz jako wyszukiwarki lokacji). Digital Signage to medium na miarę XXI wieku.

Wdrożenie systemu Digital Signage – jakich kosztów można oczekiwać?

Wielu przedsiębiorców zastanawia się, z jakimi kosztami wiąże się wdrożenie systemu Digital Signage. Cena instalacji systemu, którego elementem są ekrany multimedialne do wyświetlania reklam i materiałów informacyjnych jest uzależniona od kilku czynników.

  • Jakości zastosowanego sprzętu – głównym czynnikiem wpływającym na koszt zakupu
    i uruchomienia system ekranów jest oczywiście jego jakość, a konkretnie przekątna, jasność, matryca. Produkty DASOFT zapewniają użytkownikom dostęp do najnowszych technologii i możliwość zdalnego zarządzania ekranami.
  • Liczby profesjonalnych ekranów Digital Signage – zasada jest prosta – im więcej ekranów, tym prawdopodobnie wyższa cena wdrożenia. Pamiętajmy jednak
    o korzyściach, jakie niesie za sobą zastosowanie systemu Digital Signage w sklepie, hotelu. restauracji czy punkcie usługowym.
  • Dodatkowych warunków serwisowych – w przypadku specjalnych ustaleń dotyczących gwarancji oraz serwisu urządzeń może być niezbędna indywidualna wycena.

Do wyżej wymienionych kosztów warto również zaliczyć ewentualne ceny energii elektrycznej, niezbędnej do zasilania ekranów, a także koszt montażu.

Instalacja systemu Digital Signage w celu wyświetlania materiałów od reklamodawców – kiedy to się opłaca?

Wielu właścicieli instalacji Digital Signage decyduje się na wykorzystanie ekranów systemu nie tylko do promocji swoich produktów i usług. Popularnym rozwiązaniem jest monetyzacja systemu poprzez wyświetlanie materiałów od innych reklamodawców. Kiedy to się opłaca?

Takie rozwiązanie jest szczególnie opłacalne w miejscach odwiedzanych przez dużą liczbę ludzi – galerie handlowe, dworce kolejowe i autobusowe czy porty lotnicze. Wynajem przestrzeni reklamowej dla innych reklamodawców to sytuacja win-win, gdzie inne podmioty mogą emitować swoje treści, a my możemy maksymalnie wykorzystać potencjał systemu, dodatkowo zarabiając na tym. Im lepsza lokalizacja, tym wyższe stawki możemy dyktować. Przeciętny czas zwrotu z inwestycji szacowany jest od 36-60 miesięcy w zależności od przyjętego wariantu systemu.

Czy warto posiadać system Digital Signage w małej firmie?

Każda firma przyjmująca klientów w swojej siedzibie może czerpać korzyści z wdrożenia  systemu Digital Signage. Profesjonalne i eleganckie wyświetlacze mogą pełnić zarówno funkcje promocyjne, jak i informacyjne. Są doskonałym rozwiązaniem wykorzystywanym w poczekalniach gabinetów medycznych czy w sklepach specjalistycznych.

Jak wdrożyć system Digital Signage?

Wdrożenie systemu Digital Signage wymaga kompleksowej wiedzy z zakresu projektowania, zagadnień inżynierskich oraz praktycznych zastosowań marketingowo-informacyjnych. Tylko wielopłaszczyznowe spojrzenie na problem pozwoli dobrać rozwiązanie i maksymalnie wykorzystać potencjał zastosowania systemu Digital Signage. Właśnie dlatego, decydując się na zakup i montaż ekranów, warto współpracować z doświadczonym dostawcą – do których należy DASOFT.

Jeżeli chcesz usprawnić działania marketingowe, lepiej analizować zachowania klientów i rozwijać swój biznes – zapoznaj się propozycją technologiczną! W DASOFT zajmujemy się kompleksowym projektowaniem oraz wdrażaniem dedykowanych systemów Digital Signage.

Może Cię zainteresować

system kolejkowy do urzędów

Służba zdrowia otwarta na potrzeby pacjentów

Systemy kolejkowe zastosowanie

Chcesz poprawić wydajność swoich pracowników? Zainwestuj w kolejkomat!

Infokiosk jako kasa samoobsługowa

Zastosowania infokiosków (kiosków multimedialnych) w branży retail

Dasoft - Systemy Kolejkowe

Po prawko w kolejkomacie