Dasoft
Share

Aktualności

Przewiń w dół

Elektroniczne Cenówki receptą dla ustawy Omnibus?

Elektroniczne Cenówki receptą dla ustawy Omnibus?

Z początkiem stycznia 2023 roku w życie weszła dyrektywa Omnibus. Wprowadza ona obowiązek informowania konsumentów o najniższych cenach w ciągu ostatnich 30 dni. Dyrektywa jest nie lada wyzwaniem dla sklepów stacjonarnych. Receptą na problemy wdrożeniowe są elektroniczne cenówki oraz inteligentne półki sklepowe.

Celem dyrektywy Omnibus jest przede wszystkim zwiększenie przejrzystości działań  promocyjnych w branży handlowej. Dodatkowe obowiązki informacyjne dotyczą wszystkich sprzedawców niezależnie do wykorzystywanego kanału. Dyrketytwa Omnibus obejmuje produkty oraz usługi, ponieważ została rozszerzona zgodnie z postanowieniem Rządu Polskego.

Konieczność bezpośredniego informowania o zmianach cen wymusza na właścicielach sklepów szereg dodatkowych problemów proceduralnych. O ile realizacja zmian w przypadku sklepów internetowych jest stosunkowo prosta, to w przypadku handlu stacjonarnego rodzi wiele problemów natury operacyjnej.

Teoretycznie każdorazowa zmiana ceny towaru wymagałaby ręcznej wymiany papierowych cenówek. Na szczęście rozwój technologii cyfrowej sprawił, że przedsiębiorcy z branży retail mogą wdrożyć elektroniczne systemy etykiet cenowych i wprowadzać zmiany w ciągu kilku sekund! O możliwościach cenówek elektronicznych opowiemy w dalszej części artykułu.

Co się zmienia w sprzedaży detalicznej w związku z dyrektywą Omnibus?

Konieczność informowania konsumentów o najniższej cenie towarów lub usług w ostatnich 30 dniach to jedna z głównych zmian wprowadzanych przez dyrektywę Omnibus dla branży sprzedaży detalicznej. Sprzedawca musi w wyraźny sposób poinformować konsumenta o najniższej cenie obowiązującej w okresie 30 dni przed akcją zniżkową.

Co to w praktyce oznacza? Konieczność wprowadzania stosownych zmian na etykietach cenowych w chwili obniżki. Dodajmy, że jeśli wybrany towar jest w obrocie przez krótszy okres niż 30 dni, to również musimy poinformować konsumentów o jego najniższej cenie od momentu wprowadzenia go do sprzedaży w sklepie.

Towary ulegające szybkiemu zepsuciu oraz produkty z krótkim terminem przydatności również podlegają pod wymogi dyrektywy Omnibus. Sprzedawca jest zobowiązany do poinformowania klientów sklepu stacjonarnego o pierwotnej cenie, która widniała na produktach przed pierwszym wprowadzeniem obniżki.

Papierowe etykiety cenowe

Kara za złamanie dyrektywy Omnibus w kanale sprzedaży

Nad respektowaniem zmian czuwa wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej. Inspektor może nałożyć na właściciela sklepu nierealizującego obowiązków informacyjnych karę w wysokości do 20 tysięcy złotych. W przypadku wykrycia 3-krotnego uchybienia w ciągu 12 miesięcy od pierwszego nałożenia kary, sankcje mogą sięgnąć jednorazowo nawet 40 tysięcy złotych.

W jaki sposób elektroniczne cenówki pomagają uniknąć złamania założeń dyrektywy Omnibus?

Tradycyjne, papierowe cenówki są nieefektywne w obliczu dynamicznie zmieniającej się polityki cenowej. W połączeniu z wymaganiami dyrektywy Omnibus nietrudno o błąd, a w konsekwencji wielotysięczne kary. Na szczęście Dasoft od początku koncentrował się na technologii cyfrowej, dlatego z powodzeniem wdraża elektroniczne etykiety cenowe, które minimalizują ryzyko błędu i ułatwiają zarządzanie cenami w sklepie.

Nowoczesne etykiety elektroniczne IESL (ang. Integrated Electronic Shelf Labels) umożliwiają automatyczne oraz zdalne zarządzanie systemem informacji o cenach towarów w sklepie stacjonarnym. Ich zastosowanie znacząco obniża ryzyko umieszczenia błędnej informacji.  Cenówki elektroniczne pomagają w wyraźnym oznaczeniu obniżki, zgodnie z obowiązującą dyrektywą.

Elektroniczne cenówki w połączeniu z inteligentnymi półkami sklepowymi nie tylko optymalizują proces zarządzania polityką cenową. Przenoszą doświadczenia klientów sklepu na zupełnie nowy poziom. Poza informacją o cenie czy nazwie produktu umożliwiają wyświetlanie atrakcyjnych komunikatów graficznych, zachęcających do zakupu towaru oraz pozawalają na integracje tych systemów.

Dasoft - Elektroniczne Etykiety Cenowe - Zarządzanie kategorią Cenową

Elektroniczne etykiety cenowe Smart Price Tags oraz inteligentne półki sklepowe Smart Shelf

Zapowiedzi wprowadzenia dyrektywy Omnibus przyczyniły się do wielu dyskusji na temat praktycznych możliwości stosowania nowego prawa. Sekret dobrego wdrożenia tkwi w tym, by każdorazowe zmiany etykiet cenowych nie paraliżowały pracy sklepu oraz nie wymagały angażowania pracowników w rutynowe czynności. Istotna jest również minimalizacja ryzyka błędu.

Opisane w naszym artykule elektroniczne cenówki Smart Price Tags to rozwiązania cyfrowe, które doskonale korespondują ze wspomnianymi założeniami. System cyfrowych etykiet cenowych jest zarządzany zdalnie. Co więcej, sprzedawcy korzystają z pełnej automatyzacji proces wprowadzania nowych cen – cenówki aktualizują informacje w ustalonym momencie. Cała operacja trwa od kilku do kilkudziesięciu sekund

Z doświadczenia wiemy, że najwięcej błędów wynika z realizacji – teoretycznie – najprostszych czynności. Do takich procesów należy również zmiana cen.

Jeżeli szukasz profesjonalnego wsparcia we wdrożeniu systemu elektronicznych etykiet cenowych Smart Price Tags oraz inteligentnych półek sklepowych Smart Shelf, skorzystaj z bezpłatnej konsultacji!

Dasoft - Elektroniczne Etykiety Cenowe - Zarządzanie kategorią Cenową

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

01.