Aktualności
Elektroniczne etykiety cenowe – zalety
- 9 czerwca 2021
- -
- Etykiety
- -
- F R
Sprzedaż detaliczna towarów wiąże się z koniecznością spełnienia wielu wymagań. Obejmują one zarówno estetykę i sposób ekspozycji produktów, jak i informację dla klienta, dotyczącą rodzaju asortymentu oraz jego cen. Szczególnie te ostatnie są ważne, często stanowiąc podstawowe kryterium wyboru konkretnego artykułu. Dlatego w interesie sprzedawcy jest informowanie o wszelkich obniżkach, promocjach i bonusach. Pomogą mu w tym elektroniczne etykiety cenowe.
Czym są nowoczesne elektroniczne cenówki? To niewielkie elektroniczne wyświetlacze, na których sprzedawca może umieszczać informację o cenach produktów, dokonując tego za pomocą jednego kliknięcia myszką w bazie danych komputera. Niewątpliwą zaletą tego rozwiązania jest możliwość zmiany cen na wszystkich etykietach dotyczących danego produktu, a także na różnych wyświetlaczach informujących o promocjach czy w systemie kasowym. Do zapisywania informacji służy tzw. papier elektroniczny o wyjątkowo długiej żywotności. Etykiety cenowe są zasilane baterią.
Szybka i łatwa aktualizacja cen produktów
Poza estetycznym wyglądem i trwałością etykiety elektroniczne mają jeszcze jedną, prawdopodobnie najważniejszą zaletę. Znacznie usprawniają pracę związaną z przypisywaniem cen do produktów, a także ze wszelkimi ich zmianami. Nietrudno wyobrazić sobie jakąkolwiek przecenę w systemie etykiet papierowych. W dużych sklepach wymaga to zaangażowania kilku pracowników, którzy będą ręcznie zmieniać cenówki na półkach. Problematyczne i czasochłonne jest zarówno wypełnianie ich ręcznie, jak i drukowanie. To drugie bowiem niesie za sobą spore nakłady finansowe.
Elektroniczne etykiety cenowe są pod tym względem znacznie bardziej praktyczne, gdyż:
- Umożliwiają zmianę ceny danego produktu we wszystkich miejscach w sklepie jednocześnie – także w systemach kasowych, magazynowych, raportach sprzedażowych itp.
- Zmiana ceny trwa zaledwie kilka minut i sprowadza się do podmiany danych w bazie komputera,
- Dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu jest możliwe zaplanowanie automatycznej zmiany cen w dniu rozpoczęcia promocji czy przeceny,
- Aktualizacja cen nie zajmuje czasu pracowników i nie angażuje ich,
- Umożliwiają zmianę cen detalicznych i hurtowych oraz oznaczanie kolorami cen promocyjnych.
Mniejsze ryzyko błędów w etykietach cenowych
Jednym z wielu problemów, jaki klienci spotykają w sklepach wielkopowierzchniowych, są różnice pomiędzy cenami umieszczonymi na etykietach, a tymi, które kasjer wybija na paragonie. Przy dużej rotacji produktów i ich cen oraz ciągłych zmianach tych drugich może się zdarzyć, że wprowadzane przez pracowników dane są błędne i nie pokrywają się. Elektroniczne etykiety eliminują to ryzyko. Ponieważ system jest w pełni zintegrowany, a sterowanie nim odbywa się zdalnie, wystarczy dokonanie zmiany ceny tylko w komputerowej bazie danych. Po wydaniu polecania kliknięciem myszką system dokona korekty w każdym miejscu, w którym znajdzie się dany produkt.
Elektroniczne cenówki usprawniają pracę, co ma szczególne znaczenie w działach, w których asortyment charakteryzuje duża dynamika cen. Do takich produktów zaliczają się np. owoce i warzywa. Przecenom podlegają też często produkty nabiałowe, świeże mięso i pieczywo oraz artykuły objęte różnymi, niekiedy jednodniowymi akcjami promocyjnymi. Przykładem są np. tańsze warzywa w piątki czy weekendowa obniżka cen mleka. Okresowe i powtarzające się zmiany cen można zaplanować w odpowiedniej aplikacji. W efekcie zawsze w dniu obowiązywania promocji system sam dostosuje treść etykiet.
Efektywny wygląd elektronicznych etykiet cenowych
Elektroniczne etykiety cenowe mają też przewagę nad ich papierowymi wariantami pod względem trwałości i estetyki. Papier elektroniczny umieszczony w ramce jest odporny na zniszczenie, a wyświetlane na nim informacje nie blakną i nie wycierają się. Elektroniczne cenówki nie gniotą się, utrzymanie ich w czystości jest proste, a na trwałość i efektowny wygląd ma też wpływ dokonywanie zmian cen bez dotykania czy zdejmowania elementu z półki.
Nowoczesne etykiety elektroniczne są też przystosowane do wyświetlania informacji w kolorach oraz uzupełniania ich grafikami. Wizerunek jabłka czy bułki z pewnością bardziej działa na wyobraźnię klienta, skłaniając go do zakupu. Poza tym dzięki kolorom można bez problemu wyróżnić produkty przecenione, promocyjne lub zaliczane do określonego asortymentu. W efekcie są bardziej zauważalne i nie wymagają od klienta długich poszukiwań. Zachowanie jednolitości kolorystycznej oraz grafik elektronicznych cenówek ma też inną zaletę. Może przyczyniać się do budowania marki firmy czy sklepu.
Jak często należy wymieniać baterie w etykietach elektronicznych?
Elektroniczne cenówki są na tyle trwałe, że stanowią inwestycję na wiele lat. Ponieważ jednak są zasilane elektrycznie, potencjalny użytkownicy zastanawiają się, czy ich eksploatacja nie będzie zbyt droga. Etykiety elektroniczne są zasilane baterią, ale nie to jest ich najważniejszym atutem. Prąd wykorzystują bowiem tylko podczas wprowadzania zmiany ceny. Uaktualniona etykieta może tygodniami wisieć na półce bez generowania jakichkolwiek kosztów. Sama żywotność baterii też nie jest mała. Przy standardowej trzykrotnej zmianie cen w ciągu dnia jej wymiana będzie konieczna co 10 lat.