Dasoft
Share

Aktualności

Przewiń w dół

Jak technologia może wspierać detalistów po wprowadzeniu dyrektywy Omnibus?

Jak technologia może wspierać detalistów po wprowadzeniu dyrektywy Omnibus?

Zmieniające się prawo nie ułatwia życia sprzedawcom, czego przykładem jest wprowadzona niedawno dyrektywa Omnibus. Właściciele sklepów stacjonarnych, którzy zainstalowali wcześniej elektroniczne etykiety cenowe, mają jednak ułatwione zadanie!

W artykule pokażemy, jak technologia może wspierać detalistów po wprowadzeniu dyrektywy Omnibus!

Dokładnie 1 stycznia 2023 roku weszła w życie unijna dyrektywa Omnibus. Nakłada ona na sprzedawców nowe obowiązki informacyjne wobec konsumentów. Nowe przepisy dotyczą również polskiego sektora handlu detalicznego – internetowego oraz stacjonarnego.

Sprawdzimy, jakie wymagania nakłada na przedsiębiorców detalicznych nowe prawo oraz jak inteligentne półki sklepowe i cenówki elektroniczne pomagają w realizacji założeń dyrektywy.

Dyrektywa Omnibus – jakie obowiązki i ograniczenia nakłada na sprzedawców detalicznych?

Wprowadzona w Polsce wraz z nadejściem nowego roku dyrektywa Omnibus nakłada szereg obowiązków oraz ograniczeń na sprzedawców detalicznych. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na dwa aspekty.

  1. Sprzedawcy muszą od tej pory w jasny sposób informować konsumentów o faktycznym przebiegu akcji promocyjnych w kontekście polityki cenowej. Nałożono na nich obowiązek informowania o najniższej cenie w ciągu ostatnich 30 dni przed rozpoczęciem akcji promocyjnej.
  2. Dyrektywa Omnibus obejmuje swoim zakresem również rekomendacje i opinie na temat produktów i sklepów. Przepis ten dotyczy głównie e-commerce i ma za zadanie wyeliminować nielegalny proceder kupowania fałszywych opinii przez właścicieli firm z sektora sprzedaży detalicznej.

Dla sprzedawców posiadających placówki stacjonarne najważniejszy będzie pierwszy aspekt. Efektywne wprowadzenie polityki informacyjnej dotyczącej zmian cen przy użyciu tradycyjnych, papierowych etykiet cenowych może być bardzo trudne.

Potencjalne trudności z respektowaniem dyrektywy Omnibus w sklepie stacjonarnym

Właściciele sklepów stacjonarnych mogą napotkać szereg trudności z wdrożeniem, a w konsekwencji efektywnym respektowaniem dyrektywy Omnibus. Z jakimi przeszkodami muszą uporać się tradycyjni sprzedawcy sklepowi?

  • Ograniczenia papierowych etykiet – przede wszystkim warto zwrócić uwagę na ograniczenia cenówek z papieru. Raz wydrukowanej etykiety nie można zmienić. Wprowadzanie korekt przy pomocy długopisu wyglądałoby co najmniej nieestetycznie i nieczytelnie.
  • Konieczność ręcznej zmiany cen – papierowe etykiety cenowe musimy zmieniać ręcznie. Cenówkę należy najpierw wydrukować, a potem umieścić na półce.
    W przypadku dużych sklepów cała operacja wymiany etykiet to duże przedsięwzięcie.
  • Ryzyko popełnienia błędu – im więcej etykiet cenowych z papieru do wymiany, tym większe ryzyko popełnienia błędu. Ewentualne nieprawidłowości narażają właściciela sklepu na olbrzymie kary finansowe.

Nie zapominajmy również o kosztach częstego wprowadzania zmian cen na papierowych cenówkach. Sama operacja wymaga poświęcenia sporej ilości czasu, delegowania osób do przeprowadzenia akcji wymiany, a niejednokrotnie – zamknięcia sklepu na kilka godzin!

Papierowe etykiety cenowe

Z jakimi kosztami wiąże się złamanie dyrektywy Omnibus?

Bagatelizowanie wytycznych wynikających z dyrektywy Omnibus niesie za sobą konsekwencje prawne. Jeżeli nie dopełnimy obowiązku wskazania najniższej ceny towaru z ostatnich 30 dni, to musimy liczyć się z karą w wysokości do 20 tys. zł. nakładaną przez Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej.

Jeśli błędy będą zdarzać się nagminnie, to w przypadku 3-krotnego niedopełnienia obowiązku w ciągu 12 miesięcy kara rośnie do 40 tys. zł.

Elektroniczne etykiety cenowe oraz inteligentne listwy cenowe – w jaki sposób mogą pomóc sprzedawcom w przestrzeganiu dyrektywy Omnibus?

Ograniczenia papierowych etykiet cenowych sprawiają, że wdrożenie dyrektywy Omnibus z ich użyciem jest sporym wyzwaniem. Jej przestrzeganie w dynamicznie zmieniającym się środowisku cenowym niesie za sobą szereg problemów natury operacyjnej.

Na rynku dostępne są jednak rozwiązania, które całkowicie rewolucjonizują podejście do systemu informacji o cenach produktów w sklepach stacjonarnych.

Inteligentne listwy cenowe oraz elektroniczne etykiety to nowoczesne rozwiązania technologiczne, które umożliwiają łatwe zarządzanie systemem informacji o aktualnych cenach w sklepie. Zapewniają możliwość zdalnego zarządzania komunikatami na elektronicznych wyświetlaczach, bez potrzeby ręcznej zmiany ich treści. Osoba nadzorująca ceny nie musi być fizycznie obecna przy półce, ponieważ cała operacja jest wykonywana zdalnie!

Idea elektronicznych etykiet cenowych opiera się o system małych, komunikujących się ze sobą wyświetlaczy –opartych na technologii elektronicznego papieru. Sprzedawca może zmienić dowolne informacje na wszystkich etykietach w wielu lokalizacjach jednocześnie.

Dodajmy, że sama zmiana może być zaplanowana wcześniej i automatycznie wdrożona o wybranej porze. Otwiera to nowe możliwości realizacji akcji promocyjnych w zgodzie
z dyrektywą Omnibus.

Elektroniczne cenówki pomagają w minimalizacji ryzyka błędu informacyjnego. Jednocześnie pozwalają na prezentowanie dodatkowych treści promocyjnych oraz danych o samym produkcie  w czytelny i atrakcyjny sposób.

Dasoft - Elektroniczne Etykiety Cenowe - Zarządzanie kategorią Cenową

Etykiety elektroniczne Smart Price Tags oraz Inteligentne półki sklepowe Smart Shelf

Nasza spółka jest dostawcą nowoczesnych etykiet elektronicznych Smart Price Tags oraz inteligentnych półek sklepowych Smart Shelf. Prezentowane technologie pomagają w komunikowaniu informacji cenowej, dzięki zarządzaniu z poziomu aplikacji zintegrowanej z dedykowanym oprogramowaniem POS lub systemem ERP.

Dzięki szerokim możliwościom prezentacji komunikatów w różnych kolorach (aktualnie dostępne są cztery kolory pigmentu), elektroniczne cenówki pozwalają też na stworzenie systemu informacji o cenach zgodnego z identyfikacją wizualną marki sklepu. To nowy poziom doświadczeń dla Twoich klientów! Bez przestarzałych, papierowych etykiet – w duchu ekologii i filozofii zero waste.

Jeżeli potrzebujesz profesjonalnego wsparcia we wdrożeniu systemu automatycznego zarządzania cenami zgodnego z dyrektywą Omnibus, to skontaktuj się z Dasoft. Pomożemy Ci spełnić wymagania, wykorzystując inteligentne rozwiązania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

01.