Aktualności
Systemy nawigacji parkingowej – budowa i zasada działania
- 10 czerwca 2021
- -
- Automatyzacja
- -
- F R
Liczba samochodów na ulicach systematycznie wzrasta, co wiąże się też z większym zapotrzebowaniem na stanowiska parkingowe. Dlatego też miejsce niewielkich placów zajmują rozbudowane kompleksy podziemnych, piętrowych i powierzchniowych parkingów z setkami miejsc dla użytkowników pojazdów. Znalezienie na nich wolnego miejsca czy własnego samochodu często jest trudne i czasochłonne. Aby usprawnić te czynności, wykorzystuje się elektroniczne systemy nawigacji parkingowej.
Systemy parkingowe są zespołem urządzeń i czujników, które rejestrują przepływ pojazdów oraz informują kierowców o wolnych stanowiskach. Ponadto umożliwiają też odnalezienie zaparkowanego samochodu po wpisaniu do systemu numeru rejestracyjnego. Dostępne rozwiązania są przeznaczone zarówno na parkingi wewnętrzne, jak i zewnętrzne tradycyjne, podziemne i wielopoziomowe. Sprawdzają się między innymi w centrach handlowych, hotelowych, sportowo-rozrywkowych, w których panuje duża dynamika ruchu.
Z jakich elementów składa się system parkingowy?
Standardowy system parkingowy przeznaczony do zarządzania parkingiem wewnętrznym składa się z sześciu elementów.
- Kamery – są to specjalne dobrane modele wyposażone między innymi w inteligentny algorytm rozpoznawania obrazu.
- System czujników – czujniki są montowane w miejscach przejazdu aut, wzdłuż osi alejek dojazdowych.
- Infokioski – są to specjalne urządzenia wyposażone w wyświetlacz dotykowy, które umożliwiają komunikowanie się z systemem parkingowym. Za ich pomocą kierowca odnajdzie wolne stanowisko oraz swój samochód, jeśli zapomniał, gdzie go zostawił.
- Aplikacja zarządzająca – jest to oprogramowanie niezbędne do odbierania danych z czujników, rejestrowania ich, wyświetlania informacji na ekranie oraz udostępniania informacji klientom. Dodatkowo aplikacja pozwala też tworzyć raporty dotyczące m.in. liczby klientów i zajmowanych miejsc, zarządza systemami geolokacji, zajętości miejsc parkingowych i ANPR.
- Tablice informacyjne – elektroniczne tablice wyświetlają dostępność miejsc parkingowych oraz odpowiadają za nawigowanie ruchem.
Uzupełnieniem systemu parkingowego jest aplikacja mobilna z systemem „Find my car”. Dzięki niej kierowca może odnaleźć swoje auto, ale też zapłacić za postój.
Jak działa system nawigacji parkingowej?
Systemy nawigacji parkingowej funkcjonują na podstawie informacji zbieranych i dostarczanych przez sensory drogowe oraz kamery z rozpoznawaniem obrazu. Czujniki umieszczone wzdłuż osi dróg wewnętrznych rejestrują każdy przejazd auta. System zlicza samochody, a jednocześnie odnotowuje miejsce ich zaparkowania. Tym samym dostarcza też informacji o wolnych stanowiskach. Są one dostępne w infokiosku, a także na specjalnych tablicach informacyjnych.
Źródłem gromadzenia danych są też kamery. Algorytm rozpoznawania obrazu pozwala odnotować numer rejestracyjny pojazdu. W efekcie informacja trafia do systemu. Jeśli klient galerii handlowej czy hotelu zapomni, gdzie zaparkował auto, wpisując numer rejestracji w infokiosku, otrzyma informację o miejscu jego postoju. Systemy nawigacji parkingowej są zarządzanie przez aplikację, która zbiera i analizuje dane oraz wyświetla odpowiednie komunikaty. Kierowca jest nakierowywany na wolne miejsce bez potrzeby błądzenia po parkingu i utrudniania ruchu innym użytkownikom. Dodatkowo system parkingowy może też obsługiwać opłaty lub wykrywać osoby nieuprawnione do parkowania.
Na jakich parkingach można zainstalować system parkingowy?
W rozbudowane i wielofunkcyjne systemy nawigacji parkingowej można wyposażać wszystkie parkingi wewnętrzne. Szczególnie zyskują na takiej instalacji parkingi wielopoziomowe, na których poszukiwanie wolnego miejsca jest znacznie bardziej problematyczne. Wyświetlone na tablicach informacje już przy wjeździe informują kierowcę, na którym poziomie znajdzie wolne stanowisko. W systemy można też wyposażać duże parkingi podziemne, budowane pod centrami handlowymi czy hotelowymi. Z kolei na parkingi zewnętrzne są polecane systemy o wysokiej czułości, skalowalne i wyposażone w kamery. Pozwalają one upłynnić ruch, wykrywają źle zaparkowane pojazdy oraz auta, których czas postoju przekroczył ten przewidywany opłatą.